Fata cu cercel de perlă (film)
Girl with a Pearl Earring este un film inspirat din viaţa şi creaţia pictorului olandez Johannes Vermeer, bazat pe romanul omonim scris de Tracy Chevalier. Circumstanţele reale în care Vermeer a pictat acest tablou considerat capodoperă şi identitatea reală a fetei nu sunt cunoscute, aşadar romancierii, dramaturgii şi oamenii de film au folosit acest mister pentru a crea o aură mistică în jurul tabloului.
Povestea spune că fata din tablou este Griet, una dintre fetele din casă ale pictorului Vermeer şi numeroasei sale familii. Griet este portretizată ca o fiinţă nativ inteligentă, cu spirit de observaţie şi preocupare pentru aspectele abstracte ale vieţii. Încet-încet, ea descoperă lumea cu ochii stăpânului său, pictorul Vermeer. Mi-a plăcut în mod deosebit că filmul arată cât de dificilă era prepararea culorilor în anul 1665: substanţele prime erau stocate în recipiente speciale, erau apoi amestecate şi scurse pentru a fi obţinută exact nuanţa dorită. Munca aceasta ocupa timp semnificativ din munca unui pictor, necesitând multă migală.
Am asistat emoţionată la evoluţia relaţiei dintre Vermeer şi frumoasa Griet. Frumoasă şi inocentă, ea simte clar o atracţie către marele pictor, însă calităţile ei o feresc de soarta muzei anterioare a lui Vermeer, care ajunsese în patul celui care îi comandase tabloul. Deşi relaţia dintre Vermeer şi Griet nu se concretizează deloc din punct de vedere sexual, felul pasional de a fi al pictorului este sursă de inspiraţie pentru micuţa Griet. Erotismul relaţiei dintre pictor şi soţia lui o inspiră pe Griet să-şi întemeieze, în ciuda pudorii excesive, o relaţie cu un băiat de vârsta ei.
În rolul lui Griet joacă Scarlett Johannson, iar Vermeer este portretizat de Colin Firth, a cărui expresivitate dejoacă orice tendinţă de a-l antipatiza pe personajul Vermeer. Căci ai avea şi motive să-l urăşti pe Vermeer din acest film: pentru ca tabloul să fie dus la capăt cu bine, conform exigenţelor pictorului, cea care suferă şi plăteşte un preţ cam mare este fragila, inocenta Griet.
La final Vermeer îi trimite drept simbrie muzei sale, izgonită de gelozia turbată a soţiei lui Vermeer, perechea de cercei de perle cu care aceasta a pozat. Oare ce s-a întâmplat în realitate cu Griet? Să fie ea de fapt chiar fiica pictorului, cum sugerează unii istorici? Să fie tabloul lucrarea talentatei fiice a lui Vermeer?